Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Thursday, October 11

Apa bukti kita sayang ibu bapa kita?


Ada satu hari semasa saya bekerja di Yellow Zone (Zon Separa Kecemasan), boleh saya katakan enam daripada 10 pesakit yang datang adalah dijaga oleh nurse di nursing home atau maid di rumah.

Separuh daripadanya datang tanpa bersama anak masing-masing. Dan menyedihkan mereka anak-anak ini tidak tahu menahu penyakit dan ubat yang diambil oleh ibu bapa mereka.

Ada seorang itu hanya menunjukkan kertas 'discharge summary' sambil berkata, "Nah, doktor. Semua rekod ada dalam kertas ini..."

Dan yang paling saya geram, selepas saya mengambil chief complaint dan history (itu pun daripada maid mereka), salah seorang anak pesakit itu berkata "Doktor nak tahu apa lagi ya? Saya nak pergi kenduri sekejap. Kat dalam UM, belakang ini sahaja..."


sumber sentuhankasihsuci.blogspot.com

“Dan Kami telah menasihati manusia supaya berlaku baik kepada kedua-dua orang tuanya ketika mana ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan yang teramat berat keperitannya dan (mengarahnya) untuk memutuskan penyusuan setelah (bayi) berumur dua tahun, maka syukurlah kamu kepada-Ku dan seterusnya kepada kedua-dua ibu bapamu dan kepada-Ku kamu akan kembali.” (Surah Luqman, ayat 14)

Tidak keterlaluan untuk saya nyatakan, semakin ramai dalam kalangan masyarakat kita ini akibat kesibukan bekerja terpaksa meninggalkan kebajikan ibu dan bapa mereka kepada maid dan juga nursing home. Semua hal tentang penyakit dan jenis ubat tidak diambil tahu langsung meskipun ibu dan ayahnya itu sudah beberapa kali keluar masuk ward.

Tak cukup bukti yang kita sayangi mereka dengan hanya kita memberi duit bulanan dan menziarahi mereka sekali sebulan.

Jika kita menelefon mereka itu, tanyalah juga kesihatannya macam mana, ubat makan ke tak, follow up pergi ke tak. Kalau boleh, ambilah cuti untuk bawa mereka pergi follow up di klinik.

Sepertimana, ibu dan ayah kita ambil cuti semasa nak hantar kita pergi injection vaksin semasa kita kecil, mengapa kita tidak boleh buat perkara yang sama?

Sepertimana mereka memaksa kita menelan syrup paracetamol masa kita demam dulu, mengapa kita tidak memaksa mereka untuk ambil ubatan mereka?

Saya memang directly akan menegur jenis anak-anak yang tidak tahu menahu tentang masalah ibu dan ayahnya. Sangat memalukan! Turun depan hospital dengan kereta BMW, tapi tak tahu apa-apa tentang 'pesakit' yang dibawanya.

Jadi kalau anda seperti golongan di atas, cepat-cepatlah pergi ambil tahu apa masalah kesihatan ibu dan bapa anda. Jangan sampai ibu bapa dah meninggal, apabila saudara mara tanya, tak tahu apa-apa....



Dr Afiq

Wednesday, September 26

Tidak peduli...

"Sesiapa yang tidak mengambil berat akan urusan kaum muslimin maka dia bukanlah termasuk dalam kalangan mereka". ( Riwayat Baihaqi )
Satu hari dalam bulan lepas, ada seorang staff nurse offer saya sejenis junk food, Mr Potato. Saya menolaknya dengan mengatakan saya tak makan sangat makanan itu, lagipun perut masih kenyang lagi.

Seorang lagi staff nurse yang teringatkan saya tak makan McDonald juga (sebab boikot Israel) semasa mereka membuat delivery order minggu sebelumnya, menjerit...

"Dr Afiq tak makanlah benda macam ni. Dia tak makan juga McD. Dia boikot McD !!!!!"

..sehingga terpandang semua orang (termasuk kawan sekerja, MA, PPK malah juga pesakit yang sedang dirawat) ke arah saya.

Saya lihat reaksi mereka, terpinga-pinga dan tertanya-tanya kepelikan kenapa tak makan? Kenapa boikot?
Apa kaitan Israel?

Insiden yang berlaku beberapa minit itu berlalu dengan masing-masing kembali melakukan kerja masing-masing.

Kalau anda nampak sticker ini di cermin belakang kereta Alza warna putih,
itulah kereta saya.  Ya, saya menyeru anda memboikot restoran ini. Terima kasih,

Tetapi, ia tetap meninggalkan jawapan kepada saya bahawa masih banyak kerja yang perlu dilakukan untuk memberi kesedaran kepada ummah yang sedang dilamun dan dibuai dengan jahiliyyah-jahiliyyah di sekeliling mereka ini.


Wednesday, August 29

Fokus kerja kita...


sumber phc.org.au





Cuba bayangkan bagaimana doktor itu yang mengambil darah daripada seorang pesakit tidak fokus dengan prosedur yang sedang dilakukannya. Dia sibuk memikirkan balik kerja ni nak buat apa, nak makan apa, nak masak apa, gaji dah masuk belum, email tak check lagi, sms kawan tak reply lagi dan macam-macam lagi. 

Dia dengan secara unconsiousnya melakukan prosedur itu sehingga habis tanpa menyedarinya. Dia tidak meniliti dan memahami apa-apa pun setiap apa yang dilakukannya kerana sudah menjadi kebiasaannya setiap hari. 

Boleh jadi ada technique yang dia miss sebab tak fokus. Boleh jadi prosedur itu tak sterile sebab kelalaiannya dan akhirnya boleh memberi komplikasi kepada pesakit. Boleh jadi, dia tersilap masukkan darah ke tube yang tidak diperlukan. Lagi teruk, dia tersilap patient. 

Itu baru sekecil-kecil prosedur. Kalau buat operation? 

 ------------------- 

Bagaimanapula dengan solat lima waktu seharian kita? 

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

"Telah berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya" (Surah Al-Mukiminun; 1-2).

حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ

"Peliharalah segala solatmu dan peliharalah solat yang utama (subuh,asar) dan berdirilah untuk Allah dengan khusyuk" (Al-Baqarah, 238). 

Solat adalah ibadah yang utama akan dihisab di akhirat berbanding amalan-amalan lain. Sekiranya ia sempurna, maka barulah akan dihitung amalan-amalan lain. 

Kita solat 5 kali sehari dan kita boleh menjadi macam seorang doktor itu dengan unconsciousnya dalam lima minit solat kita sudah selesai. Baru tadi rasa angkat takbir, erh tiba-tiba dah bagi salam. 

Jika kita boleh fokus dengan kerja-kerja kita yang lain, kenapa kita tidak boleh fokus dalam solat kita? Kenapa kita tidak berusaha memahami apa yang kita baca, menghayati segala pergerakan kita dan juga merasa Ihsan ketika dalam solat. 

Doktor tadi mungkin akan menjadi lebih fokus bila bossnya (Specialist) sedang melihat prosedur yang sedang dilakukannya dan dia akan sungguh-sungguh melaksanakannya dengan teliti dan sempurna, penuh dengan 'taqwa'. 

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ

"Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat, iaitu orang-orang yang lalai dari solatnya" (Al-Maun, 4-5).

Anda boleh google tips-tips khusyuk solat di pelbagai blog dan website. Tak perlulah untuk saya hurai dengan lebih panjang.


*Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang mengurniakan saya seorang isteri yang selalu mengingatkan suaminya supaya fokus dalam kerja-kerja yang dilakukan.

Dr Afiq

Thursday, August 23

Resusitasi...

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Setelah hampir dua tahun terlantar akibat renjatan housemanship, semangat untuk blogging ini kembali dipulihkan.

Allah swt masih memberi peluang kepada saya untuk menulis dan berkongsi cerita, artikel serta pengalaman hidup melalui wadah ini juga.

Sebulan ditempatkan di unit rawatan terapi (ICU) ramadhan, keeping nil by mouth (NBM) pada siang hari, dibasahkan dengan pints-pints Al-Quran sebagai daily maintainance dan kadang-kadang perlu di 'run fast' serta oncall pada malam-malam terakhir untuk bermunajat dengan si Khaliq, telah memberikan kekuatan untuk menulis semula.

Segala pressure sore yang develop dalam blog ini juga akibat terlantar terlalu lama akan di'dressing' kan dengan sebaik-baiknya sehingga pulih.

Insya Allah, saya akan cuba manfaatkan masa-masa yang 'yang dulu' tidak diurus dengan baik untuk berblogging.

Seluruh ilmu yang ada di bumi dan langit itu milik Allah swt yang Maha Mengetahui.

Salam Aidilfitri untuk semua!
Taqabb Allahuminna Waminkum bi khair.

Dr Afiq

Saturday, December 18

Housemanship 1


Alhamdulillah, sekarang sudah lebih 48 hari mula bekerja sebagai House Officer di PPUM.

Masih sedang belajar, adapt dan mengejar kesibukan kerja-kerja harian di ward dan oncall. Bulan ini dapat 6 kali oncall. Senior kata, dah semakin kurang itu. Tapi, boleh jadi banyak next month bila diaorg ramai-ramai habis houseman ni.

Dimarah dan diperli tidak sepatutnya membuatkan diri ini lemah, tapi sebagai pembaikan dan peningkatan diri. Insya Allah.

Tahajud, istikharah, Bacaan Quran, Mathurat, Tawakkal serta niat ikhlas dan mengingati Allah sepanjang bekerja boleh memberi kekuatan kepada diri.

PPUM ini ada kelainan sistemnya tersendiri.

Houseman masih tidak ramai. Latest yang saya ternampak kat list semasa CME Program hari itu macam ada 99 orang sahaja. HO yang akan keluar pun agak ramai tidak lama lagi. Yang masuk pula selalunya sangat sedikit every batch from the whole malaysia.

So, sesiapa nak buat Houseman di PPUM, saya galakkanlah sekarang. Kerja masih banyak boleh buat, experience boleh gain dengan banyak (tapi kena cepat2) tiap2 hari. Patients yang ada kadang-kadang dalam sehari tu boleh sampai 18 orang yang kita kena jaga.

Hostel pun dekat dan sangat selesa.

Makan pun ok laaa... Banyak kedai makan... dan ada secret recipe 24hours dalam ppum..



Alhamdulillah, usrah pun setakat ini sempat untuk saya nak pergi... =)


Tuesday, October 19

Aqsa 2 Gaza

Siapa yang MASIH ambil peduli?

Siapa yang SENTIASA mengikuti perkembangan?

Ops, ada sesiapa yang tidak tahu tentang konvoi ini?


"Barangsiapa yang tidur tanpa peduli terhadap permasalahan kaum Muslimin maka ia tidak termasuk golongan mereka"

Dan siapa yang ISTIQAMAH memboikot?

Friday, October 15

Memburukkan Islam

Mereka telah menuduh mujahidun yang mempertahankan tanah air sendiri sebagai perosak nama baik Islam kerana extremis.

Mereka telah menuduh muslimah yang berniqab sebagai perosak nama Islam kerana rigid dan tertutup.

Mereka telah menggelarkan golongan yang ingin mengembalikan Islam sebagai cara hidup dan Islam syumul yang menyentuh semua aspek kehidupan sebagai golongan fundamentalis.

Sebenarnya mereka juga telah memburukkan nama Islam dengan...


Buruk nama Islam apabila ia diletakkan di situ, walhal contents dalamnya penuh dengan fesyen kebudayaan setempat masing-masing yang tidak ada bezanya dengan fesyen pakaian Jahiliyyah.

Allah berfirman: "…dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku (tabarruj) seperti orang-orang jahiliah dahulu". (Al-Ahzab:33)

Mungkin Majlis Fatwa Kebangsaan boleh putuskan sesuatu? (sebab depa ni kadang-kadang ikut fatwa)

Tugas kita pula? Of Coz tak terlepas begitu sahaja....

Pastinya kita kena fahamkan juga ahli keluarga, saudara-mara, kawan-kawan dan sesiapa yang kita boleh capai bagaimana sebenarnya cara berpakaian yang diajar oleh Islam. Majoriti bukannya tidak tahu, cuma kadang-kadang terlupa atau tidak tersedar yang cara berpakaiannya adalah tidak menepati syarak.

Wallahualam.

Wednesday, September 15

Di mana saf Kita?

Sudah banyak masjid dan musalla yang saya kadang-kadang ada singgah untuk bersolat. Namun, tabiatnya tetap sama dari satu tempat ke satu tempat.

Semakin besar masjid itu, semakin berjarak seorang demi seorang menyebabkan saf tidak dirapatkan sebaiknya sehingga kadang-kadang boleh memuatkan seorang lagi di celahnya itu.

Sejadah seorang satu pula itu.

Saya rasa alasan  "nanti nak duduk tahiyyat akhir susah nak buat...takut terduduk atas kaki jemaah sebelah..."
dan "tak tahan bau badan jemaah sebelah.." adalah tidak patut diterima. Ia adalah alasan semata-mata kerana mementingkan keselesaan peribadi.

Teringat tatkala bersolat di Moscow. Walaupun bersolat di luar masjid kerana masjid penuh, saf-saf di luar masih kemas dan rapat tersusun.

Apakah masalah kita sebenarnya?

Thursday, September 2

Malam Merdeka

Semalam sempat berkunjung ke Majlis Sambutan Malam Merdeka dan Penghayatan Ramadhan peringkat negeri Selangor bersama isteri.

Majlis yang diadakan ini berlainan daripada kebiasaan majlis sambutan merdeka. Walaupun pada awal petang lepas berbuka puasa kelihatan tidak ramai orang, namun apabila semakin larut malam mendekati 12 tengah malam, kawasan i-City itu semakin sesak dengan kunjungan orang ramai.

Kaum cina, India dan lain-lain turut sama-sama tidak melepaskan peluang untuk memeriahkan lagi majlis itu.

Teringat dulu-dulu ketika saya dan sepupu pergi meronda Kuala Lumpur pada malam tahun baru kononnya untuk melihat sedikit sebanyak kemeriahan pada malam itu dan meredah ribuan manusia.

Jika pada malam itu (iaitu 10 tahun yang lepas), saya melihat suasananya pun sudah menakutkan, saya tidak dapat bayangkan bagaimana sambutan malam tahun baru dan merdeka pada tahun kebelakangan ini.

Kami pada masa itu meronda sekitar KLCC dan Bukit Bintang. Astagfirullah, rasa takut walau dalam keadaan cuba meng-happykan diri mula menyelubungi saya. Mungkin rasa takut itu tidak sekuat mana kerana kejahiliyyahan diri juga dan suasana biah di sekitar saya pada waktu itu. Tapi saya yakin secebis iman yang ada dalam hati masih membolehkan saya ada perasaan seperti itu. Hidayah dan petunjuk Allah juga menyelamatkan kami dari terjerumus dalam program kemaksiatan pada malam itu.

Rosak remaja dan belia semuanya diperbodohkan. Clubbing, Breakdance, Pesta, Arak, Rokok, Lelaki Perempuan berdua-duaan di mana-mana. Sungguh, sangat-sangat menakutkan suasananya. Kalau sesiapa pernah melihat clip video Harun Yahya tentang 'Kaum yang dibinasakan', seperti itulah yang digambarkan bagaimana maksiat dan jahiliyyah sedang menghanyutkan sesuatu kaum itu.

Saban tahun pada bulan Ogos dan September kita dapati banyak berita pembuangan bayi akan berleluasa. Kajian banyak menunjukkan, ia adalah tidak lain tidak bukan adalah daripada kegiatan seks luar nikah yang berleluasa pada malam krismas dan tahun baru.

Alhamdulillah, sekarang setelah ada kesedaran yang tinggi dalam umat Islam, kita semua semakin bangkit untuk menyelesaikan masalah ini. Program Anda Bijak Jauhi Zina, Jom Jadi Bijak! dan Program Mencegah Zina pada malam merdeka dan malam tahun baru dijalankan bagi memberi kesedaran kepada golongan remaja dan belia agar dapat menghidari dan memahami maksiat ini.

Apapun, peranan parents juga bagi saya sangat penting dalam hal ini. Jika parents pun tidak kisah anak perempuannya (terutamanya) keluar pada malam hari atau dengan lelaki, bagaimana orang lain boleh bertindak dengan lebih kesan.

Hendak mengharapkan pihak koporat yang mengejar untung untuk memberhentikan segala pesta, karnival dan sambutan seperti itu? Tidak mungkin selagi tidak terkena atas hidung sendiri.

Wallahualam

Thursday, July 8

Raudhatul Solihin : SALE part 1


All for 100 rubles!
Все по 100 рублей!

We have...

 Shelf

 Shelf

Table Lamp (SOLD)
Speaker (SOLD)

Penahan Buku (6pcs)

Glove (Free)

Long John

CDs

Frame (free another 1)

Ping Pong Racket

Autumn Jacket (1year old) (500 rubs only)
RSMU Windbreaker


Two Mini Balls - World Cup 2006 (Sold)


Mini Fan (Sold)



Plastic of Stationery


Mini Cabinet (Sold)


All in one box (USB Cabels, Battery AA, etc )



Mini Cabinet (Sold)



Condition : Generally, semua OK. Insya Allah. 

Datang sini ya... First Come, First Serve!


Contact me at +79263759974


***Hint : 
Few things are free. Berkemungkinan anda boleh dapat free... =)

Raudhatul Solihin : SALE part 2 (Books)

Внутренние болезни Textbook (TOM 1 and 2) (SOLD)

Oxford Dictionary, Thesaurus and Wordpower Guide

Illustrated Medical Dictionary

Hygiene Textbooks

Гинекология (SOLD)

Большой Русско-Английский Словарь

Опеха Textbook

Clinical Pharmaco McGraw Hill

Principles of Clinical Electrocardiograph (SOLD)

Anatomy and Physiology (SOLD)

Sunday, July 4

Sekeping Diplom

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Tiada kalimah lain yang lebih layak diungkapkan atas kurniaan yang Allah telah berikan kepada saya.

Syukur kepada Allah swt dengan nikmat Iman dan nikmat Islam yang dikecapi sehingga saat ini. Saat dimana jari-jemari ini dapat menaip perkataan-perkataan untuk posting kali ini setelah sekian lama tergendala.

Jika dua nikmat ini tidak dirasai lagi atau ditarik balik, tidak dapat untuk saya bayangkan bagaimana gelapnya dunia ini tanpa cahaya petunjuk Allah swt itu. Nauzubillah, moga dijauhkan daripada kegelapan jahiliyyah sedemikian.

Enam tahun telah berlalu di bumi soviet ini. Sekarang ini sekejap sangat rasanya masa-masa itu. Sekeping Diplom yang meluluskan saya dan isteri untuk masuk berkhidmat, bekerja dalam dunia perubatan dan kesihatan telah pun dicapai.

Hari terakhir sekolah
 Penat bergambar selepas majlis graduasi
Berkelah di Red Square

Saya akui yang saya ini tidaklah secemerlang untuk mencapai Krasni, tapi saya sentiasa memohon dengan Allah swt agar segala ilmu dan usaha kami untuk mencapai kejayaan dunia ini diberkati dan diredhai olehNya. Moga-moga juga segala dosa atau maksiat dalam menuntut ilmu ini, yang sengaja atau tidak sengaja dilakukan oleh kami, lagi-lagi waktu zaman-zaman jahiliyyah dulu diampuni oleh Allah swt.

Enam tahun itu pun banyak kenangan dan pengalaman pahit manis dan suka duka dilalui. Insya Allah andai ada kesempatan dan ruang, akan saya share untuk semua. Mana yang baik dan buruk itu bolehlah diambil sebagai panduan dan tauladan.

Jazakumullah khairan kepada semua yang telah banyak membantu kami dalam apa jua perkara sepanjang hidup di sini. Jazakumullah khairan juga kepada semua yang sudi membaca tulisan-tulisan di blog ini.

Insya Allah, saya akan cuba terus menulis untuk berkongsi ilmu dan pengalaman.

Wassalam.

Moscow, 4 July 2010
Dr Mohd Afiq

Sunday, May 23

Bom Fitnah

Beberapa hari lepas kita dapat lihat sekali lagi musuh-musuh Islam telah membuat serangan terhadap Islam. Kali ini mereka mencipta pula "Draw Muhammad Day".

Ya, sengaja mencari pasal!

Tiada moraliti dan tidak ada respect langsung!

Selalunya mereka ini bukannya ada hujah atau asas pun. Tetapi mereka lakukan ini tidak lain tidak bukan hanya kerana mereka sedang risau yang Islam kembali berkembang pesatnya. Teralu progresif! Di mana-mana terutamanya di negara-negara mereka, kenaikan Islam bertambah dengan dahsyatnya.

Tidak terkecuali Russia...

Russia pun yang bimbang pengaruh Islam semakin berkembang hari demi hari telah sanggup mengebom rakyat sendiri hanya semata-mata hendak memburukkan Islam.

Ya, mereka berjaya memburukkan Islam. Mereka berjaya menuduh orang Islam yang membuat 'onar' itu. Tetapi sehingga ke hari ini mereka masih gagal membuktikan siapa yang sebenarnya dalang di sebalik kejadian itu, walaupun ada video seseorang yang telah mengaku.

Orang Islam Russia tidak sebodoh itu saya rasa. Selepas beberapa hari, kita dapat lihat yang Presidennya selamat sahaja pergi dan pulang melawat tempat di mana kononnya adanya perancang bom itu berada. Berani pula ya? Tidakkah pelik?

Mungkin dia tidak merancang. Tetapi, pasti ada dalang-dalang di bawahnya yang merancang, semata-mata kerana politik dan kedudukan.

Dan saya juga banyak membaca di website-websites islam russia yang mempertikaikan kesahihan cerita-cerita, saksi dan keluarga yang terlibat. Susah sangat untuk relate satu sama lain. Banyak kepincangan. Bagi saya, sungguh tidak pandai mereka merancang penipuan sebegini. "Takleh lawan US lagi la nampaknya..."

Begitlah kelakuan bagi mereka yang dengki dan sangat risau dengan al-haq ini. Macam mana pun mereka buat, Al-haq ini akan terus dan terus berjalan. Berjalan meruntuhkan satu-persatu al-batil di hadapan yang menghalangnya. Dan membina kembali tamaddun dan sistem kehidupan di alam ini.

Walau pahit, sukar dan semakin besar cabarannya selepas peristiwa ini untuk ummat Islam di Russia, saya yakin ia hanyalah sementara. Saya juga yakin semakin ramai orang Russia yang akan cuba mencari apa sebenarnya ada pada Islam dan seterunya akan cuba memahami ad-deen ini.

Mereka akan melihat kebenaran yang sebenar. Siapa yang benar dan siapa yang salah akan terungkai tidak lama lagi. Islam akan menjadi pilihan hidup mereka. Islam akan menjadi solusi masalah dan persoalan mereka. Islam akan menjadi pembawa rahmat kepada mereka.

Insya Allah!

Percayalah! Allahu akbar!


Tag : Bombing, Islam, Russia, Moscow, Metro, Malaysian Students in Moscow, Muslim.

Saturday, May 22

Kisah 2...

Teringat satu kisah daripada seorang sahabat, seorang Muallaf...

Puas Raja memujuk dan meng-comfort ayahnya tentang Islam. Susah hendak patahkan hujah-hujah ayahnya yang baginya amat mengecewakan.

Bukan kecewa dengan ayahnya, tetapi geram dengan realiti semasa sekarang ini yang berlaku terhadap orang Islam.

"Ayah tengok orang Melayu sama sahaja dengan kita. Mereka bercakap tentang 'main perempuan', minum arak, merokok tak henti-henti... Apa bezanya kita dengan mereka? Buat apa nak masuk Islam kalau kita dan mereka sama sahaja?"

"Ayah... Ayah kena faham yang orang Melayu itu tak semestinya ISLAM. Orang Islam bukan dan tidak mungkin buat macam yang ayah cakap itu..." Raja cuba mempertahankanya.

"Habis itu apa? Tengoklah paper hari ini... Kes-kes rape semua orang Melayu buat, orang Islam buat! Orang cina dan india mana buat macam tu!"

"Ish, kalau yang buat tu, bukan Islamlah tu namanya...!" emosi sedikit Raja kali ini.

Puas dan habis sudah dia terangkan apa maksud Islam, bagaimana Islam sebagai cara hidup, Islam yang semesti difahami.

Tetapi, akhirnya orang Melayu sendirilah yang telah merosakkan nama Islam itu dan seterusnya tidak menyakinkan orang yang belum Islam untuk menerima Islam.

Dia tetap tidak berpuas hati dengan kata-kata yang berbunyi "Masuk Islam bererti Masuk Melayu".

Ish, mana boleh! Aku kaum India tetaplah kena jadi India! Islam adalah cara hidupku, tapi rupa dan parasku tetap berbangsa India!

Baginya, dia amat kecewa apabila alasan sedemikian rupa dijadikan hujah untuk tidak menerima Islam. Memang dia kena berusaha lagi untuk meyakinkan ahli-ahli keluarganya. Namun, dia kadang-kadang terasa berat dan terbeban akibat realiti persekitaran yang dimana majoriti orang Islam di Malaysia adalah Melayu.

Dan ramai orang Melayu telah merosakkan nama Islam dengan berperangai seperti orang bukan Islam. Islam menjadi satu nama atas kad pengenalana sahaja.

Raja memahami Islam setelah lama mencari-cari. Comparison yang dibuat dengan setiap agama yang dikajinya akhirnya menemukan Islam sebagai The best way of life. Segala jawapan yang membuku dihatinya terungkai dengan Islam. Segala aspek kehidupan seorang manusia ter-cover dengan Islam. Syamil, Kamil dan Mutakamil. Menyeluruh, Lengkap dan Melengkapi.

Alhamdulillah, kini Raja ingin manusia lain pun terutamanya ahli keluarganya dan saudara-saudaranya juga dapat menikmati dan merasai kemanisan yang dia nikmati sekarang ini iaitu memahami Islam.

Dia pun ingin orang Melayu yang masih lagi mendapat Islam Warisan supaya tersedar untuk memahami Islam yang sebenar.


Editted version daripada sebuah kisah benar. Tiada kaitan hidup atau mati.
**Banyak pengajarannya...

Thursday, May 20

Sunnah Buruk...

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang baik lalu ia diamalkan selepas itu, ditulis untuknya (pahala) seperti pahala orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan pahala mereka (para pengamal itu) sedikit pun.

Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang jahat lalu ia diamalkan selepas itu ditulis untuknya (dosa) seperti dosa orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan dosa mereka (para pengamal itu) sedikit pun.
Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya – hadis no: 1017 (Kitab al-Zakat, Bab suruhan bersedekah sekalipun dengan setengah biji tamar…)

Kadang-kadang ketika memuhasabah diri, terbayang apakah sunnah-sunnah yang buruk atau jahat yang telah dibuat oleh saya sepanjang enam tahun berada di bumi soviet ini?

Dan adakah sunnah-sunnah itu masih diikuti dan dilakukan oleh kawan-kawan dan adik-adik?

Astagfirullahal'aziim...

Kalau ada perkara atau perbuatan atau program atau aktiviti yang pernah dibuat oleh saya itu tidak baik sengaja atau tidak, saya menyeru untuk memberhentikannya dan meninggalkannya sekalipun ia adalah sekecil-kecil perkara.

Takut royalti itu akan tertanggung oleh saya. Mungkin benda-benda itu disebabkan kejahiliyyahan dan kelalaian saya sendiri.

Moga-moga Allah swt akan mengampuni kita semua.

Tuesday, May 18

Kisah 1...

Pada suatu hari, semasa En Hisham ada membuat sedikit majlis makan-makan (a.k.a open house), seorang rakan pejabatnya yang sedikit terlewat datang meminta untuk menumpang solat Zuhur.

Maka, bersolatlah wanita itu di ruang solat dalam rumahnya.

Tiba-tiba, anak kecil En Hisham, Fatimah berceloteh dan dengan blurrnya bertanya pada ayahnya,

"Abi, Abi... orang bukan islam pun solat jugak ke?"

Erk... terkejut Abinya mendengar soalan itu. En Hisham faham benar kenapa soalan macam itu keluar dari benak fikiran anaknya.

"Eh Fatimah ni, auntie itu orang Islamlah,"

"Tapi..."

"Fatimah, Umar tunggu kat luar tu naik main dengan Fatimah," terus Abinya memotong perkataan anak perempuan kecilnya itu.

"Nanti Abi beritahu ya.." tambahnya lagi dengan senyuman kasih sayang.

Fatimah yang masih blur-blur itu pun terus keluar mencari Umar.



Editted version daripada sebuah kisah benar. Tiada kaitan hidup atau mati.


**Banyak pengajarannya.
..

Monday, May 10

Kenapa nak ikut mereka...?

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu hingga kamu mengikuti cara hidup mereka.

Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)".

Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. "
(Al Baqarah, 120)

“Erh betul ke aku tak patut pergi ke situ?”

“Erm… Kenapa tak boleh? Aku tengok semua orang ok je...
Apa masalahnya?”

“Perkara ni tak bertentangan dengan Islam-kan ?”

“Ish, macam mana nak moden kalau tak ada benda ni?”

“Ala, kau ni kolot sangatlah!!”


dan macam-macam lagi…..

Begitulah kita, sehingga terpaksa mengeluarkan kata-kata yang memeningkan kepala diri sendiri akibat kekeliruan yang menyelebungi diri kita.

Manakala si Yahudi & Nasrani pula sedang bergembira melihat kemiskinan, kemunduran, perpecahan dan peperangan yang berlaku di negara-negara yang adanya umat Islam. Rancangan mereka sejak berjaya menjatuhkan sistem khilafah kita melalui serangan pemikiran kini akan semakin berjaya jika kita terus berdiam diri melihat, melayan dan menjadi penonton sahaja dengan apa yang berlaku.

Sedikit demi sedikit mereka mengajak kita ke arah mereka, meniru cara hidup mereka, mengagung-agungkan mereka dan membanggai sistem-sistem kehidupan yang mereka telah ciptakan itu.

Sedikit demi sedikit celupan fitrah Islam kita dikoyak-koyakkkan, dicarik-carikkan dan dicabut daripada diri kita.

Sedikit demi sedikit kita mula meninggalkan Al-Quran dan As-sunnah dan mengambil ‘manual of conduct’ yang mereka cipta dan entah berapa kali dah diubah untuk menyedapkan diri mereka.

Sedikit demi sedikit kita mula melakukan maksiat kemungkaran dan meninggalkan perkara-perkara yang baik sehinggakan kita ditanam dengan rasa indah dan baik akan kemungkaran yang kita lakukan itu.

Yahudi dan Nasrani tidak perlu lagi bersusah payah menghantar sepasukan tentera utk menghancurkan Islam. Tapi mereka perlu hanya menghantar ‘tentera-tentera’ yang berbentuk wang, hiburan, keinginan nafsu, perempuan dan pelbagai lagi.

Itu tempat mereka.
Itu cara mereka hendak berhibur.
Itu cara mereka untuk menenangkan hati mereka.
Itu cara mereka untuk bergaul dan berseronok-seronok.

Itu bukan tempat kita, as orang islam.
Itu bukan cara kita untuk berhibur.
Itu bukan cara kita untuk menenangkan hati.
Itu bukan cara kita untuk bergaul dan berseronok-seronok.

Mengapa mahu ke sana?
Ada dance floor lagi tu...

Tak ke obvious?

Oh, Kawan-kawan yang sehati, seakidah keimanan...
Oh Adik-adik yang disayangi...

Kita ada cara kita.
Kita ada cara yang telah ditujukkan kepada kita
oleh PENCIPTA kita.

Yang saya pasti 100x...
lagi BEST,
lagi Seronok,
lagi Bahagia,
lagi Tenang,
lagi Diberkati,
lagi Diredhai,
...kalau kita nak.

Kita ada cara hidup kita dan ITU memang cara hidup mereka.

Kenapa kita nak ikut?

Allah dah ingatkan kita yang mereka itu tidak akan putus-putus menarik kita untuk ikut cara hidup mereka seperti dalam ayat Quran di atas.

Kenapa masih kita nak ikut?

Rasulullah s.a.w, role model kita, idola kita pun ada pesan :
"Kamu telah mengikuti sunnah orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta. Sehinggakan mereka masuk ke dalam lubang biawak kamu tetap mengikuti mereka.

Kami bertanya: Wahai Rasulullah, apakah yang kamu maksudkan itu adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani? Baginda bersabda: Kalau bukan mereka, siapa lagi?" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan kenapa kita masih terus nak ikut?

Janganlah tertipu lagi.
Cukuplah apa yang mereka telah buat
sehingga tertariknya kita dahulu itu ke lubang gelap jahiliyyah.

Kita dah bangun daripada jatuh dulu kan?
Kita dah jauh meninggalkan lubang itu kan?
Kita dah lari menuju cahaya baru kan?

Mengapa kita masih tertarik dengan gelap-gelap itu?
Ya, sebab mereka masih terus menarik dan menarik...

Tapi KITA kan KUAT.
Kita kan KUAT.
Kita kan KUAT.


Boleh saja kata TAK NAK!
Walau murah,
walau free,
walau diberi duit sekalipun.

Saya yakin kita boleh katakan TAK NAK!


Ya Allah, jauhkanlah kami daripada terasa indah dan baik di hati kami atas segala perkara yang maksiat yang kami lakukan yang sudah tentunya Engkau murkai.

Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi kurnia. Amiin
.


*Edited daripada previous entry.
*Ya, sengaja tulis 'waktu ini' untuk mengingatkan diri, kawan-kawan dan adik-adik.

Saturday, May 8

Victory Day...!

Esok, Sabtu 9 May 2010, negara Rusia ini sekali lagi akan menyambut perayaan terbesar nasional mereka - Victory Day (atau dalam bahasanya День Победы), yang ke-65. Sambutan kali ini dijangka akan diadakan dengan semeriah-meriahnya dan saya jangka lebih meriah daripada sambutan ke-60 pada lima tahun lepas.


Pada tahun 2005 lepas, pemimpin-pemimpin utama dari 60 buah negara telah dijemput untuk menyaksikan parade mereka di Red Square, Moscow Center. Dengan gah dan terasa besarnya mereka, segala kekuatan, kelengkapan dan barisan angkatan dipersembahkan ke seluruh dunia. Sehinggakan center Moscow ditutup dan langit ditembak bagi menahan hujan turun. Semua itu khas dibuat untuk upacara berprestij itu.

Lebih seminggu lepas lagi kehangatan Pobedi ini dirasai. Jalur Emas kehitaman yang menjadi simbol perayaan ini dipasang di mana-mana. Di tepi-tepi jalan, kereta, bendera, banner dan poster. Band jalur juga diedarkan kepada rakyat mereka. Malah di dalam bas pun, sekali sekala diperdengarkan lagu pobedi mereka ini.

Kagum juga melihat semangat patriotik mereka. Sayang mereka kepada tanah air, sayang mereka kepada kejayaan dan sayang mereka kepada para pejuang terdahulu.

Bagaimana pula kita dan tanah air kita?

Tidak dinafikan warga belia mereka juga majoritinya hanyut ditipu hendonisme, sekularisme, dan westernisme sehingga hilang identiti sendiri. Populasi penduduk mereka kini kian menurun tahun demi tahun akibat tidak mahu berkahwin dan abortion. Boleh dikatakan seorang wanita at least pernah sekali dalam hidup mereka melakukan abortion (pengalaman semasa belajar OnG di sini). Ditambah pula, baru-baru ini saya terbaca yang perokok paling muda di Rusia ini adalah dikalangan yang berumur 8 tahun.

Allahuakbar! Hancur belianya. Negara ini sendiri memang terasa gah dan besarnya dalam pelbagai perkara sehingga berani nak lawan US, walhal kehidupan mereka sedang dijajah oleh sistem-sistem yang menghancurkan kehidupan mereka.

Jatuh sistem jahiliyyah soviet dan naiknya sistem jahiliyyah kapatalisme dan sekularisme tidak akan dapat mengubah apa-apa keadaan sosial, ekonomi, kenegaraan dan lain-lain selagi Islam yang tidak mengambil alih. Manusia akan terus rosak dan rosak walaupun datang lagi sistem jahiliyyah yang baru untuk menggantikan apa yang ada sekarang ini.

Bagaimana manusia hendak menyusun sistem untuk kehidupan manusia sedangkan manusia itu tidak tahu hakikat diri mereka sendiri?

Baliklah kepada Islam. Ad-deen yang diredhai Allah, Tuhan yang menciptakan manusia. Dia lebih mengetahui segala isi hati, kehendak dan keperluan manusia. Dia juga lebih tahu apa yang manusia tidak petlu dan berbahaya kepada dirinya, sama ada dalaman dan luaran. Semuanya telah terbentang luas disusun dan diceritakan dalam Islam. Mahu atau tidak sahaja kita untuk mengambilnya.

Apa pun, selamat menyambut Victory Day oh Russia !

*** Esok tatkala mereka sibuk berRaya di Red Square, saya pula akan join program Rehlah. Ambil manfaat daripada cuti tiga hari dalam spring ini untuk berprogram sebelum masing-masing akan sibuk untuk prepare exam. Moga semuanya berjalan baik. Insya Allah.

Friday, May 7

Kenangan di Masjid Tretyakovskaya...

Hari ini balik kelas lebih awal. Alhamdulillah, sempatlah bersolat Jumaat di Masjid Historical di St Metro Trertyakovskaya. Bukan setakat sempat, malah dapat duduk di dewan solat utama dekat dengan mimbar.

Bukan senang nak dapat masuk dalam. Kadang-kadang kalau pergi itu, mesti dah penuh sehingga terpaksa solat di jalanan di hadapan masjid. Kalau waktu winter dulu, lebih prefer ke Embassy Indonesia yang terletak tidak jauh dari Masjid itu untuk mengelakkan diri yang tidaklah kebal mana untuk menahan salji-salji Russia ini.

Sebenarnya sudah lama saya tidak menjejak kaki ke dalam masjid ini. Tahun ini baru pertama kali rasanya... Banyak sangat kenangan di sini. Waktu zaman bujang dulu, saya suka ke masjid untuk mencari ketenangan setelah hari-harian sibuk dengan study dan aktiviti persatuan. Di Masjid dapat juga berjumpa dengan orang tempatan Muslim.

Banyak juga belajar bahasa Rusia dengan mereka disamping ditiup-tiup semangat supaya menjadi Muslim Doktor yang berjaya untuk disumbangkan kepada Ummah. Mereka terutaamanya pakcik-pakcik itu sangat suka melihat anak-anak muda Muslim yang belajar ini tapi tidak meninggalkan Islam sebagai pegangan dan cara hidup. Terasa tinggi harapan yang diletakkan oleh mereka untuk diri ini.

Insya Allah, saya akan tunaikan !

Khutbah kalau dulu-dulu memang susah nak faham sebab kadang-kadang dia gunakan perkataan yang jarang digunakan. Itulah sebab tak banyak vocabs, yang banyak adalah term russian medic. Tapi Alhamdulillah, sekarang dah boleh faham. Walaupun tak semua, tapi bolehla tangkap point-point penting apa yang nak disampaikannya.

Suka juga cara penyampaiannya. Tidak terlalu pantas, tidak terlalu lantang tetapi sangat berhikmah. Cara khatib ini bercakap seolah-olah seperti seorang ayah yang sedang menceritakan sesuatu kepada anak-anaknya. Ternampak perasaan kasih sayangnya kepada hadirin suapaya setiap kata-katanya itu dapat masuk ke hati dan difahami untuk dipraktikkan.

Simple dan basic bicaranya. Menceritakan KITA sebagai Muslim, bukan sekadar boleh mengaku я мусульман (Saya Muslim!) tapi mestilah membuktikan secara praktikal daripada segi akidah kita, ibadah kita dan yang lebih nampak di mata umum adalah akhlak kita.

Baik, sampai di situ sahaja. Sedang bergegas hendak jumpa orang di somewhere. Moga-moga kita juga dapat menjadikan Islam diri kita itu bukan menjadi nama semata-mata. Amin.

Monday, May 3

Ikrar kita...

Tadi baru sahaja balik daripada Program Solat Hajat Perdana di Embassy anjuran PPIM RSC Moscow. Best pula mendengar tazkirah ringkas daripada En Wan, pegawai JPA di Russia ini. Mungkin saya yang tak pernah dengar tazkirah-tazkirah beliau sebelum ini.

Meskipun tak ramai yang dapat datang, tapi program tetap terasa kemeriahannya. Makanan walaupun banyak berlebihannya, dah pun di-saboy semuanya. Alhamdulillah, taklah membazir. Mungkin kena promote lebih hebat lagi next time, lagi-lagi apabila clash program. Tak perlu nak salahkan sesiapa sebab masing-masing ada hak nak buat program. Sebabnya student pun dah bertambah ramai... Kalau satu program itu cover interest sesetengah pihak sahaja, contohnya 100 orang sahaja, 200 orang nak buat apa? So, why not ada program-program lain untuk beberapa pihak yang mungkin interest-nya lain-lain?

Berbalik kepada pengisian tadi. Memahami tujuan hidup, usaha yang sungguh-sungguh, keazaman, kekuatan dalaman dan kesabaran merupakan antara perkara yang mesti kita kuatkan dan gandakan dalam diri yang insyaAllah boleh membawa kita menjadi insan yang bertakwa, berjaya dan bahagia dunia akhirat.

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam (Al-Anaam, 162)

Satu ikrar yang kita laungkan setiap hari. Ikrar penyerahan. Ikrar pengabdian. Semua pergerakan, perilaku, aktiviti harian, kegiatan yang kita laksanakan adalah berpaksikan semata-mata kerana Allah swt. Bukan kerana kepentingan diri dan lain-lain. Kerana kita yakin, beriman yang dari Allah-lah kita datang dan kepadaNya-lah kita akan dikembalikan. Jadi, setiap satunya itu kita laksanakan bagi memenuhi tujuan penciptaan diri kita, abdullah dan khalifatullah.

Insya Allah, jika kita hayati ikrar itu tatkala membacanya seperti mana kita selalu berikrar negara kita di sekolah dulu (untuk jadi rakyat yang baik, patuh undang-undang dll), maka mengapa tidak kita buktikan, laksanakan dan praktikakn ikrar kita kepada Allah swt, Tuhan yang mencipta kita, yang Maha tahu apa yang baik dan buruk untuk kita.

Semasa pengisian itu, terasa jugalah apabila En Wan bercakap tentang sikap. Mana taknya, dahlah terlewat sampai 10-15 minit di embassy tu, masuk-masuk terserempak pula dengan dia. Salam sahajalah. Padahal dalam hati terasa juga malu dah.

"Kata nak jadi Super Muslim, tapi tak punctual2 juga. Astaghfirullah..."

InsyaAllah kena banyak muhasabah lagi diri ini...


p.s : terlupa upload post ni.