Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Wednesday, June 6

4 Exam's Habits of Highly Effective Muslim

Cuba renung-renung balik, exams yang kita hadapi sekarang ini sebenarnya menuntut kita supaya mempunyai empat sikap utama ketika melakukan pelbagai perkara atau kerja.

(Pre-Exam to Exam)

Pertamanya adalah berikhtiar atau berusaha yang bersungguh-sungguh dan keduanya iaitu selepas itu, adalah bertawakkal.

Islam tidak mengajar umatnya hanya dengan duduk diam tidak berusaha apapun dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Tak bolehlah kalau kita tak study sungguh-sungguh, faham dan hafal sampai terhadam sebaik-baiknya kemudian melangkah ke tempat exam nak bertawakkal? Itu sudah salah konsep.

Usahalah dulu bersungguh-sungguh, doa banyak-banyak kemudian, barulah bertawakkal kepadaNya iaitu menyerahkan segala kesudahan itu kepada ALLAH SWT. Sikap yang kita lakukan ini akan dapat mengusir prasangka buruk terhadap apa yang bakal kita temui nanti. Sesuatu yang buruk berlaku itu tak semestinya tak baik untuk kita, dan sesuatu yang baik itu tak semestinya baik untuk kita. Fikirkanlah... kerana hanya Allah lah yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

“Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkannya” (At-thalaq:3).

Maka, hati orang yang bertawakkal kepada Allah ini insya Allah akan kuat. Ia tidak dapat dipengaruhi bermacam prasangka buruk, dan juga tidak dapat digoncang oleh pelbagai peristiwa yang terjadi. Apa-apa yang berlaku dia redha dan terima. Dia yakin Allah akan menjamin sepenuhnya orang yang telah bertawwakal kepada-Nya dan yakin akan janji-Nya.

Dengan sikap ini akan hilanglah kegusaran dan kegelisahan. Sesuatu kesulitan berubah menjadi kemudahan, yang berasa takut akan menjadi aman dan yang kesedihan menjadi kegembiraan. Insya Allah...

"Karena Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" (Al-Insyrah: 5-6)

Namun, saya berpendapat USAHA yang SUNGGUH-SUNGGUH dulu adalah penting sebelum kita mahu bertawakkal menyerahkan penentuan kepada Allah. Tanpa usaha itu, janganlah nak mengharap Allah akan menentukan kejayaan kepada kita hasil usaha yang tak seberapa itu.

Kadang-kadang kita kata kita dah usaha betul-betul tapi masih tak dapat markah yang baik. Betul ke? Cuba cermin balik diri tu, betul ke kita dah berusaha? Dah faham & hafal betul-betul ke? Dah hadam dengan baik-baik ke?

Kalau betul-betul dah, kenapa masih mahu meragui tawakkal kita padaNya?....

“Jangan sampai ujian yang beberapa hari ini saja akan menghapus syukur kita atas nikmat Allah selama ini, itu sebuah kesalahan besar, perbanyak istighfar, mudah-mudahan Allah memaafkan dan memberi jalan keluar kepada kamu....”

(Post-Exam)

Kemudian, yang ketiga dan keempat adalah sabar dan syukur.

Inilah senjata utama setiap muslim dalam hidupnya. Sebahagian hidupnya mestilah diisi dengan rasa sabar terhadap pelbagai dugaan, cabaran dan masalah yang menimpanya dan selebihnya diisi dengan rasa syukur apabila datang nikmat daripada-Nya.

Rasulullah bersabda,

"Sungguh luar biasa urusan seorang mukmin itu, sesungguhnya setiap urusannya itu akan mendatangkan kebaikan untuknya. Bila ia mendapatkan kesenangan, dia bersyukur dan itu adalah kebaikan untuknya. Bila ia mendapatkan musibah, dia bersabar dan itu adalah kebaikan untuknya. Hal itu tidak diberikan untuk sesiapa pun kecuali untuk seorang mukmin.” (Muslim)

Kita sering merungut pabila kita tidak dapat score markah yang yang baik dalam exam tu.

"Russian ni.. suka sgt 'bias'... tak aci!"

"Soalan ni tak pernah dengar pun...!!"

"Susah giler soalan tadi..!!"

"Kalau la aku study banyak sket semalam..."

Itulah antara ayat-ayat yang terpacul daripada mulut kita selepas sesuatu exam.

Ada pula...

"Laa.. takdela susah sangat.."

"Wah... sebijik apa yang aku hafal semalam.."

"Cikgu tu baiklah..."

"Nasib baik aku tak kena soalan bab tu..."

Sabar boleh dibahagikan kepada 3; pertamanya dalam menghadapi musibah, misalnya dengan tidak meratap dan berkeluh kesah. Kedua, sabar dalam menjalankan ketaatan terhadap Allah s.w.t dan akhir sekali, adalah sabar dalam menjauhi kemaksiatan. Manakala, syukur pula bukanlah dengan hanya dengan mengucapkan hamdallah sahaja, namun dengan mengunakan jiwa raga dan nikmat-nikmat untuk mewujudkan ketaatan kepada Allah s.w.t. Satu musibah itu mestilah disyukuri juga, sebab asasnya musibah diturunkan itu adalah sebagai ujian terhadap seorang hamba atau sebagai hukuman yang disegerakan di dunia.

Mengapa Allah kita selalu persalahkan?

"Aku dah Usaha, Aku dah tawakkal... tapi, still tak dpt 'pyat'... huh..," inilah kadang-kadang perasaan menegeluh yang tercetus dalam hati kita. Walaupun tak diluahkan, tapi mesti ada juga sedikit kan rasa ketiadakpuasan hati itu...?

Ujian kita tak dapat markah penuh 'pyat' ni adalah antara test-test yang Allah berikan kepada kita. Allah menguji kerana cintakan hambaNya. Sesiapa yang redha, ia akan mendapat redha dari Allah pula. Boleh jadi, ia juga sebagai hukuman segera di dunia ini atas kesalahan kita lakukan iaitu sebagai penghapus dosa-dosa dan pengurang seksaan di akhirat nanti.

Sebenarnya, hal ini membawa diri kita berfikir balik, adakah betul kita dah berusaha habis-habisan dan bertawakkal kepadaNya? Mungkin ada sedikit sahaja bahagian lagi yang kita tak 'complete'kan untuk membolehkan kita dapat 'pyat' tu. Mungkin dengan ujian ini, kita dapat renung dan kaji balik mana-mana yang silap dan mesti diperbetulkan untuk masa hadapan. Kalau asyik dapat perfect je, kita kadang-kadang tu takkan tahu di mana titik kelemahan kita, dimana kesilapan kita. Secara tak langsung, ia dapat mentarbiyahkan diri kita menjadi seorang yang tidak mudah takbur dan berbesar diri hingga boleh lupa akan nikmat kurniaanNya.

Oleh sebab itu lah, ketika nikmat datang, seorang hamba juga seharusnya bersabar, berwaspada dan bersyukurlah! Bersabarlah untuk tidak mudah mabuk dan alpa dalam kesenangan itu kerana nikmat yang diberikan juga boleh menyebabkan kita terseleweng dari jalan yang benar.

Usaha, Tawakkal, Sabar dan Syukur serta Ikhlas dan Husnudhan merupakan kata kunci yang insya Allah akan menghantar kita untuk mencapai ridha-Nya, amiin.

8 comments:

Anonymous said...

salam wrt,very inspiring..i consider this as my 'good luck wish' for tomorrow's exam..jzkk awe..:)

Anonymous said...

ujian Allah bukan hanya ujian kesusahan malah ujian kesenangan..

kena insaf nih kalau malas tp Allah bg jugak kejayaan...

Anonymous said...

~[nk iklang gak ler..]--lantok ler... >:)


hmmm...
entry y best!!

rmi x sedar yg exam tu datang sebenarnye suatu ni'mat.

time exam a.. 'aku' banyak solat sunat
time exam a.. 'aku' banyak nk bace quran
time exam a.. 'aku' dapat 'stay' smpi subuh.. [tak macam slalu, asyik gajah.. (adoi!)]
time exam a.. 'aku' rajin nak bace blog ugame.. (elemek)

secara tak langsung.. sume nye mengajak kepada igt kat tuhan balik.. dan ajak lebih beribadat..

tak pasal2 dapat pahle free...

maka berSYUKURlah ade nye exam.. amacam??

::: usaha--tawakal--syukur--sabar--???:::
satu lg tetinggal...
--->> blanje membe makan..
hehehe.. :)
[tanda bersyukur gak tuh]

Anonymous said...

so... the point is....
~bile nak blanje aku makan weyh..!!!~ :D

Anonymous said...

well said awe...
very well said indeed...
keep em' coming :D

syuqaira said...

Salam alaik,
wah..satu lagi entry yg sgt dgn kita..
esp tyme nak dekat summer holiday ni..
exam bertimpa-timpa (P.Ramlee:DUGAAN..):p

KEPUASAN harus disandarkan pada KADAR USAHA dan ILMU DI DADA, 5 itu adalah bonus pd usaha kita .

hehe
tp kadang pahit jugak untuk menelan realiti.

"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras."

14:7

usaha-->tawakal-->syukur-->sabar

'Ala kulli hal,semoga semua urusan sahabat2 di mudahkan =)

mari berusaha,
mari bertawakkal,
mari bersyukur,
mari bersabar!

terima kasih awe =)

jzkk.

AmiE said...
This comment has been removed by the author.
muhammad ibnu hamid said...

awe,
this post inspires the world outta me. thanks. seriously aku suka baca blog kau, byk bende baru yg best dan inspiring! goodluck for exams!(if u're still having one hahaha)

muhammad