Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Thursday, May 31

CERPEN : NAJWA

Salam... lagi cerpen untuk tatapan semua... sekali lagi terima kasih kepada Dan_Is... saya amat menghargainya, menitis air mata membacanya =)... saya nasihatkan anda semua bacalah dengan hati... Insya Allah, mungkin saya pula perlu mula bercerpen... hehe =)

...........................................................


“Naju, tu ade parcel untuk kau..aku ambil dari office tadi”..Parcel? Siapa pula yang hantar parcel untuk aku.. Penat berjalan pulang dari kelas dirasakan hilang tiba-tiba bila melihat parcel yang dibalut kemas diatas meja.. Timbul tanda tanya dihatiku, takkan mama yang hantar..baru sebulan lepas dikirim sekotak parcel berisi makanan dan sedikit buku untukku..


Buat Kak Najwa di Moscow ^_^

Love and Hugs from ur cute sis =P

-sUhA-



Owh..dari Nasuha rupanya..Dialah adikku..kini belajar di Leicester,United Kingdom.. Bibirku menguntum senyum, terasa rindu pula dihati terkenangkan adik yang merangkap kawan bMikku itu..Memang kami rapat,dialah kawan,dialah teman..dialah juga musuh ketika zaman kanak-kanak..masing-masing berebutkan patung Barbie Doll tercantik pemberian papa.. Ah..indahnya mengenangkan zaman kanak-kanak bersama Suha!


Aku membuka balutan kotak tersebut..Ia tidaklah sebesar mana,hanya sebesar naskhah atlas anatomy.. Hatiku cuba meneka-neka pemberian tersebut..mungkin buku..erm,taklah..ni mesti cakera padat terbaru artis-artis yang kami sama-sama minati..erm,tak pun..mesti set alat make-up Dior favouriteku..wah! seronoknya!


Namun,segala telahanku meleset..tanganku menggapai sehelai kain ungu bersulam emas..dengan manik-manik yang diuntai kemas..cukup cantik sekali buatannya..Owh..tudung rupanya..Jauh sekali menyimpang segala telahanku,namun tidak ku nafikan..hatiku bagai terpaut dengan kecantikan dan kemasan tudung tersebut..Dibawahnya terselit sekeping gambar..Gambar Nasuha dan rakan-rakannya di Leicester..


Assalamualaikum Kak Najwa..Ni Suha ada hadiah untuk akak..yerla,akak

kan dapat result gempak untuk test pathphys..maafla..hadiah tak seberapa..tapi Suha tahu akak suka purple..so harap akak suka kay..

p/s: ni gamba Suha masa pergi rehlah usrah Suha..best! =)



Aku meneliti semula gambar kiriman Suha tadi..wah,ayunya melihat adikku itu kini bertudung..cukup manis,lebih manis dari dulu..Dan aku..masih lagi belum terbuka pintu hatiku untuk menyarung tudung dikepala..Bukan tidak ku sedar hukumnya..Cuma..Cuma..Ahhh..Terlalu banyak lagi yang perlu kufikir..bagaimana harus ku tukar cara berpakaianku untuk dipadankan dengan tudung..dimana harusku tukar hala tuju tempat kegemaran ku untuk shopping..bagaimana dengan ZARA?bagaimana dengan MNG? Marks & Spencer?dan Topshop? Ahhh!..tidak! tidak mungkin..


“Hello?..Suha..ni akak ni..dengar jelas tak kat sana?”


Kak Wa!!..waaa..rindunya kat akak..hehehe..lame dah tak cakap dengan akak..akak sihat?”


“Huhu..akak sihat jer..Cuma tula..agak sibuk disini..selalu aje ada test..maafla dik..akak dah lama tak call awak..nak online YM pon malas”


“Isy,takpe kak..saya faham je..tapi memang rindula dekat akak..Nasib baik dekat sini ramai akak-akak yang best..Tapi akak still the best tau! Hehe..”


“Amboi-amboi budak ni..sempat pulak nak bodek akak ye..Anyway Suha..Thanx tau untuk kain tudung tu..cantikla, dahla warna purple!”


“Sama-sama kak..Maafla kalau tak seberapa..saya sebenarnya nak tolong akak”


Tolong? Aisy..budak ni nak dakwah aku suruh pakai tudung pulak ke??


“Err..apa maksud Suha nak tolong akak ni”


“Yerla Kak Wa..haritu kan akak ade cakap kat Suha..akak taktau nak pakai baju apa untuk annual student dinner kat tempat akak tu..So,Suha hadiahkanla kain tudung tu.. kalau pakai dengan baju kurung yang kita sama-sama tempah masa kat Malaysia tu kan cantik..warna pun matching!”


Owh..tolong tu rupanya..Masih ingat rupanya Suha dengan kerisauan yang aku luahkan kepadanya beberapa minggu lepas..Masakan tidak risau, annual dinner hanya tinggal seminggu.. tapi aku masih buntu untuk memilih pakaian yang sesuai untuk digayakan pada majlis tersebut.. Fikirku, berhajat untuk bergaya sakan.. maklumla,setahun sekali.. tapi risau pula jikalau serupa dengan fesyen pelajar-pelajar lain.. Jatuhla class!



Errr..ooo..baju kurung ungu tu..Err..ooo yeala..padan sangat dengan tudung ni..Tapi akak tak taula akak nak pakai atau tidak untuk dinner nanti sebab rasanya takde orang akan pakai baju camtu” ujarku, sekadar menjaga hati, risau pula jika Suha terasa..


“Haaa..macam tula bagus kak..biarla akak jadi trend setter.. Nanti sure orang terpegun dengan imej baru akak..hehe”


“Isy Suha ni..Suha bukan tak tahu..akak tak ready lagila nak pakai tudung.. Bukanke kita pernah bincang dulu-dulu..selagi belum kahwin lagi,free hair la dulu..nanti bila dah kahwin..kita pakaila tudung”


“Oo..Suha ingat lagi kak kita cakap pasal tu.. Tapi..Suha tak sampai hatila kak..”


“Hurm?? Apa yang Suha tak sampai hati pulak ni?”


“Erm..yela kak..semenjak Suha selalu ikut usrah kat tempat Suha ni.. Suha selalu fikir pasal benda-benda yang tak berapa patut ni”


Hurm..sudah ku duga..Pasti perubahan Suha yang kini memilih untuk bertudung berkait dengan penglibatannya dengan usrah ditempatnya.. Hakikatnya,di tempatku juga ada aktiviti sebegitu.. Cuma, kadang kala..terasa sangat jauh diri ini jika hendak dibandingkan dengan mereka-mereka itu.. aku dengan minatku terhadap dunia fesyen.. Tak masuk langsung!



“Apa maksud Suha tak sampai hati ni?” soalku penuh tanda tanya.. Entah mengapa,terbit satu perasaan ingin tahu mengapa Suha yang dahulunya juga sepertiku, malah lebih nekad dan berpendirian tiba-tiba memilih untuk bertudung.


“Yerla kak..kan kita kata nak pakai tudung lepas kahwin.. Suha kadang-kadang terfikir.. Sebelum kahwin,kita di bawah jagaan papa & mama..tapi selepas kahwin nanti, dibawah jagaan suami pula.. Jadi,Suha rasa kasihan la dekat papa & mama”


“Kasihan? Apa yang kasihannya..maksud akak,bukannya kita menyusahkan mereka pun dengan tak bertudung,, papa & mama pon selama ni tak kisah kan


“Pada zahirnya memangla tidak Kak Wa.. tapi cuba akak fikir.. Papa & Mama menanggung dosa kak selagi kita dibawah jagaan dia, tapi kita tak bertudung.. Tapi, dengan suami kita nanti.. kita senang-senang aje lepaskan suami dari dosa ni sebab kita memilih untuk bertudung selepas kahwin..”


“Adeke.. mana ada orang lain tanggung dosa orang lain pula Suha..” Balasku, teringat hujah Ustazah di sekolah menengah dulu ketika mengajar bab “Allah Maha Adil”. Jahil-jahil aku pun tahu juga pahala dan dosa, masing-masing buat masing-masing tanggung.


“Memangla Papa & Mama tak tanggung dosa-dosa perbuatan kita kak, tapi mereka berdosa, kerana tak suruh kita bertudung.. Dan selama kita tak bertudung tula mereka akan menanggung dosa tu.. Suha tak sanggup kak.. Akak pun mesti tak tergamak membiarkan Papa & Mama terus menaggung dosa ni, sedangkan kita boleh tamatkannya..kan..? ”


Aku tersentak!.. Terasa meremang bulu romaku mendengar ucapan adikku itu.. Sungguh tidak ku duga begitu teliti sekali fikiran Suha..Tak pernah terfikir dek akalku yang waras tentang ini. Dan kali ini, hatiku memang tidak dapat menolak hujahnya.. Kelu..


“Maafla kak..Suha tak bermaksud nak menyinggung akak..tu semua apa yang Suha rasa.. selama ni pon akak ajela tempat Suha luahkan apa yang Suha rasa.. Suha sayang sangat dekat akak”


Hatiku bagai cair mendengar kata-kata Suha itu.. bagaikan ada satu angin yang meresap ke dalam jiwaku.. terasa begitu lapang sekali..


“Akak pun sayangkan Suha gak..Suha belajar rajin-rajin yea..Selalula doakan akak kat sini..kita sambung nanti ye?”


Lantas ku tekan butang merah di telefon untuk menamatkan perbualan..bukan sengaja mahu mematikan perbualan itu..tetapi hatiku bagai merasa satu kesayuan..hiba..juga terbit rasa kecewa..hampa..hampa dengan diri dan akal ini..Akal yang begitu bijak dikurniakan oleh Tuhan..tapi tidak mampu memikirkan hujah sebernas Suha tadi..Saat itu aku teringatkan Papa dan mama..memang benar,mereka tidak pernah melarang..jauh sekali memarahi apa sahaja pakaianku dan Suha.. tapi,ibarat kata Suha, tergamakkah aku meneruskan mereka menanggung segala apa yang aku lakukan kerana hanya ingin menurut pilihanku.. hanya kerana ingin mengikut arus dunia fesyen yang tidak pernah berhenti?


Ahh! Aku perlu tamatkan semua ni!! Aku sayangkan mereka.. aku sayang papa dan mama.. dan aku sangat kasihkan Nasuha.. satu-satunya adikku.. dan kini Nasuha memilih untuk menurut satu jalan baru.. jalan yang sudah dinyatakan kebenarannya oleh Allah yang Maha Agung.. Hatiku berdetik lagi.. apakah gunanya aku bersolat lima kali sehari , niatnya mahu mengabdikan diri kepada Tuhan.. tapi aku tidak mengikuti peraturan yang diciptaNya.. Apa diterimakah segala amal ibadatku.. Apa diterimakah doa yang ku pohon? Apa akan dikabulkah doaku untuk kesejahteraan papa, mama..dan juga Nasuha?.............


“Suha, ni ada parcel untuk awak..dari Moscow rasanya” Wah! Ini mesti dari Kak Wa.. Bestnya..Pantas tanganku merobek balutan pembalut kotak tersebut..



Cantiknya!! Mataku terpaku melihat sebongkah kristal yang terukir diatasnya tulisan seni khat Allah dan Muhammad.. Lebih menambah kesayuan.. sekeping gambar yang disertakan bersama di dalam kotak tersebut.. bagaikan terpaku melihat seorang gadis persis bidadari menggayakan pakaian tradisional melayu dengan lilitan tudung yang sangat sempurna dan indah..Tanpaku sedar..air mataku berlinangan..


Assalamualaikum Suha..adik akak yang akak sangat-sangat sayang ni..

Ni ada hadiah untuk Suha..

sedikit buah tangan..akak beli di Pasar Kristal Vladimir..Femes tau tempat ni! ^_^

Ni nak share dengan Suha gambar akak masa annual dinner hari tu..

Alhamdulillah, ramai yang suka dengan gaya baru akak ni..

Kawan-lawan ramai nak tiru untuk dinner akan datang =P

Belajar rajin-rajin yea dik….

6 comments:

Anonymous said...

menanti2 kehadiran cerpen awe,dgn sabarnya......n boleh muat dlm nawaitu jgk kot??

Anonymous said...

Salam..

herm..mcm kenal cerpen ini..dan wondering, siapa ye agknya Dan_is..entry more than words pun dr die juga..

anyway mengharukan la crite ni..sgt kreatif, dan pengolahan ayat yg baik..awe bley start tulis cerpen juga..huhu..

Anonymous said...

bagus usaha nk menyedarkn wanita2 di rsmu ini... ada hawa, dalam imam pon banyak nasihat utk wanita2.. mase kumosk pon ada risalah pasal cara berpakaian utk wanita.. nak ke tanak ikut je.. tahniah n terima kasih...

but mungkin semua terlupe, lelaki juge perlu diingatkan..lelaki pon ada yg bole dah tidak nye... lelaki juge ade aurat nya.. mase main bola, mcm mana nk pakai... bercakap dengan wanita, bagaimana adabnye.. ade yang tak tahu atau sengaja buat2 tak tahu... yelah kan, mmg la org cakap wanita tiang negara, tapi lelaki pon harapan bangse ;p

Anonymous said...

cerpen nie besh sgt..
mcm true story pon ade;)

Sarah Mohd Shukor said...

salam awe,

menitis air mata baca cite ni...good one!

afiqawe said...

heh... credit to penulisnya lah.. bakat terpendam ni..

Moga Allah terus bagi kekuatan utk nya menulis dan menulis..