Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Thursday, August 17

What Merdeka Means to Me?

Falsafah Kemerdekaan.

Merdeka dari aspek sosiologi atau kenegaraan bermaksud bebas daripada cengkaman pentadbiran kuasa luar. Sesebuah negara yang berdaulat diperintah dan ditadbir oleh penduduk asal sesebuah negara. Manakala merdeka dalam aspek kerohanian bermaksud bebas melaksanakan tuntutan agama tanpa rasa curiga atau takut.

Alhamdulillah, secara fizikalnya memang negara kita telah pun 49 tahun mencapai kemerdekaan. Namun, saya merasakan bahawa pemikiran kita masih lagi dijajah. Banyak anasir-anasir dan pengaruh luar yang menjajah minda kita melalui pelbagai saluran terutamanya media massa. Lihatlah bagaimana kehidupan masyarakat kita sekarang ini terutamanya golongan muda-mudi yang masih lagi duk berkhayal dengan DADAH, LUMBA HARAM, HIBURAN sepanjang masa termasuklah REALITY SHOW progams dan banyak lagi....

Sepatutnya maksud kemerdekaan itu perlulah dihayati dengan sepenuhnya agar kita boleh membawa diri kita ke arah untuk berusaha terus-menerus dalam memburu matlamat demi mencapai aspirasi negara- Wawasan 2020.

Insya Allah, jika panduan Al-quran dan Sunnah Rasulullah saw dijadikan pegangan utama kehidupan, kita akan mampu mempertahankan kemerdekaan ini bukan sahaja daripada segi fizikal malah juga rohani dan pemikiran.

Sabda Nabi Muhammd S.A.W.:
"Aku tinggalkan kamu dua perkara, dan jika kamu berpegang teguh kepada kedua-duanya nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu al-Quran dan Sunnahku"
(Maksud Hadith)

* p/s: perjuangan kita masih belum selesai dalam mengisi kemedekaan negara ini...

3 comments:

maddie said...

x sempat merdeka kat msia...
:(

jellyfungus said...

ha'ah la tak sempat.. dang..

afiqawe said...

heh. saya balik on the 2nd of sept. hehehe :-p!