Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Saturday, December 1

Tiga daripada Sunnah2...


-----
Antara tiga drpd sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w yg selalu kita lupa dan malas nak buat;

1. Solat Berjemaah
Narrated 'Abdullah bin Umar: Allah's Apostle said, "The prayer in congregation is twenty seven times superior to the prayer offered by person alone." (Book #11, Hadith #618 Shahih Bukhari)

>Kita memang dah dgr byk kali hadis ni... Dah TAHU dah.. dari kecik2 lagi. Mak Ayah selalu cakap. Atuk Nenek pun selalu pesan... Tapi, selalunya kita masih lagi tak MAHU untuk rajin-rajinkan diri kita agar MAMPU melakukannya dengan Istiqamah...

2. Doa Bersin
Narrated Abu Huraira: The Prophet said, " If anyone of you sneezes, he should say 'Al-Hamdulillah' (Praise be to Allah), and his (Muslim) brother or companion should say to him, 'Yar-hamuka-l-lah' (May Allah bestow his Mercy on you). When the latter says 'Yar-hamuka-llah", the former should say, 'Yahdikumul-lah wa Yuslih balakum' (May Allah give you guidance and improve your condition)." (Book #73, Hadith #243 Sahih Bukhari)

>Yang ni kita selalu ambik mudah. Kalau org rusia sendiri boleh wish “будет здоровье!” kepada kita selepas bersin. Mengapa kita ni yang mengaku muslim dan mukmin masih kedekut sangat nak doakan saudara sendiri seperti mana yang Rasulullah saw dah ajar... Bukan susah pun kan? Bukan sampai nak kena bagi duit pun kan? Ish ish ish… Just wish je la - 'Yar-hamuka-llah'..

3. Menyampaikan Salam apabila bertemu saudaranya.
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: The rider should first greet the pedestrian, and the pedestrian the one who is seated and a small group should greet a larger group (with as-salam-u-'Alaikum). (Book #026, Hadith #5374 Sahih Muslim)

>Kita selalu greet kawan kita dengan "hi, hello, weh, oit, mat, cik, dll…" Habis2 malas pun senyum je. Tapi, bila tgk Muslim dari negara lain... Aduih malunya. Mereka siap bersalaman lagi & bertanya khabar, padahal diaorg tu bukannya jarang tak berjumpa. Setiap hari hampir 5 kali sehari dah duk selalu berjumpa. So, Kita ni? Macam mana? Mungkin kita fikir "hai dan lain-lain greeting semcm tu" adalah satu trend baru yang perlu diikut, mcm dalam filem-filem yang Barat dah ajarkan kita tu - Baru nampak moden sket kan?. Atau mungkin kita terlalu setuju yang cara greeting ppl tu boleh dgn mcm2 cara, asalkan ia baik dan mendoakan kesejahteraan saudara kita tu. Tapi, kita kena ingat jugak yang Rasulullah saw ada ajar kita cara utk greet saudara kita kan? Mengapa Rasulullah ajar..? Fikir2kanlah...

------

So, kali ni saya nak 'tag' semua org dalam list saya tu... Nak tau gak sunnah mana kita selalu lupa & malas nak buat... Dan moga2 apa yg kita tulis dpt motivate kita dan kwn2 utk buat pulak. Bukan tulis saje2 je ye.. Insya Allah…

And one more, ketika sampai kepada kita sunnah Rasulullah saw, maka tak layaknya kita utk anggap remeh je dgn mengatakan ‘Ala.., ini hanya sunnah…’ Seseorang yang mengagungkan dan sayang Rasulullah s.a.w tidak akan pernah berkata mcm tu... Bila sampai kepadanya satu sunnah, ia akan memberi pengaruh kepada jiwanya; yakni akan timbulnya perasaan takut dan berharap kepada Allah swt agar dia tu akan diberikan satu kekuatan untuk melakukan sunnah tersebut.

Dan inilah yang terjadi pada para sahabat. Mereka tidak melihat apakah hukumnya wajib atau tidak, namun jika jelas ia dari Allah dan Rasul-Nya, maka tidak ada jalan lain bagi mereka kecuali mengamalkannya. + (Rujuk juga surah al-Ahzab: 36)

3 comments:

AmiE said...

Salam..

owh, telah di'tag'..iALLAH =)

pasal doa bersin..perasan tak, dkt russia, kdg2 kalau bersin dkt dlm metro pun, ade je org nyahut 'budte zdarova'..tapi, kite, kwn bersih dkt sblh pun buat dono je..huhu

sama2 la mengigtkan..

afiqawe said...

wassalam.

yup. Patutnya kita lah mendahului mereka.
rugi-satu akhlak mulia yg kita selalu tak praktikkan.

moga dpt menulis sket ye~ =p

Mohd Hazreen Rashid said...

ha ah la amie. Perasan2.

ALamk awe, kalau buat tag ko nie, penuh je sunnah yg aku tinggalkan, sunnah yg dibuat sikit je kot, tu pun2 tah2 secara tak sedar. Huhu. Owh nie kira reversed psychology ko la eh? Ala2 mcm nak menyedarkan. Huhu. Bagus2. Tersentak sekejap.