Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Saturday, December 8

Sedikit demi sedikit~....

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. "
(Al Baqarah 120)

Hadis Abu Said Al-Khudriy r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
"Kamu telah mengikuti sunnah orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta. Sehinggakan mereka masuk ke dalam lubang biawak kamu tetap mengikuti mereka. Kami bertanya: Wahai Rasulullah, apakah yang kamu maksudkan itu adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani? Baginda bersabda: Kalau bukan mereka, siapa lagi?"
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

Rasulullah Shalallahu alaihi wassalam bersabda:
"Barang siapa menyerupai satu kaum maka mereka adalah daripada mereka."

[Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud.]

------------

“Satu kisah pada zaman dahulu, ada satu raja di sebuah negeri ini memerintahkan jentera kerajaannya utk menggali sebuah kolam kosong yg sgt besar dan memerintahkan setiap seorang drpd rakyatnya utk mengisi segelas susu ke dlmnya. Waktu yg diberikan utk mengisi susu tersebut adalah hanya pd waktu tgh mlm yg gelap. Namun, adalah diharamkan sama sekali bg mrk, rakyat2 ini utk mengisi susu pd siang hari dan hanya raja itu sahaja tau sbb apa…

Maka, adalah seorang rakyat ni yg bernama Ahmad yg tinggal di bwh pemerintahan raja tersebut. Ahmad ni amat kekurangan bekalan susu di rumahnya. Jadi, apa yg difikirkan oleh Ahmad ialah dia hanya ingin menuang segelas air kosong ke dlm kolam tersebut. Pada pendapatnya, tiada sesiapa yg akan perasan akan perbuatannya itu memandangkan waktu yg diberi utk mengisi susu itu adalah hanya pd waktu mlm dan hanya segelas je yang terisi air kosong.

“Apalah sangat kesannya jika hanya segelas air kosong itu dituangkan ke dalam sekolam susu,” desus hatinya.

Maka, Ahmad pun buatlah seperti apa yg dirancangnya itu. Pada keesokan harinya, terkejut ‘berok’ raja tersebut melihat kolam tersebut hanya dipenuhi dengan air kosong! Aduih, rupanya-rupanya setiap rakyatnya telah memikirkan seperti apa yg Ahmad telah fikirkan. Berang sungguh raja itu sehinggakan die memerintahkan semua rakyatnya dihukum dgn siksaan berat”

(*byk riwayat citer yg ditokok-tambah).


Apakah mesej drpd cerita di atas?

Drpd kisah raja, rakyat, susu dan kolam ini, mesej jelas yg kita boleh ambil adalah:

> Kita sebagai muslim hendaklah merasakan tanggungjawab untuk mencegah segala kemungkaran disamping menyeru kepada kebaikan itu (amar maaruf nahi mungkar) adalah tanggungjawab yang dipikulkan atas diri kita. Jika kita ni duk mengharapkan org lain je (ustaz, peg. agama, ulama dll) untuk mencegah, padahal kemungkaran itu berlaku dpn mata sendiri, so kemungkaran akan dapat merebak dengan lagi cepat. Sedikit demi sedikit, dalam sekelip mata sahaja, kalau memang tak dipedulikan, ia akan menjadi seperti satu barah dan seterusnya dapat memusnahkan sistem dalam masyarakat yang unit asasnya adalah setiap individu muslim itu sendiri.

Manakala, kaitan dengan ayat2 yang diberi pada awal entry ini adalah untuk mengajak kita semua berfikir yang kita, umat Islam ni kini mengalami satu serangan pemikiran yg begitu hebat terutamanya dpd Barat sehinggakan kita sendiri keliru dgn sistem2 yg ada dlm Islam dan cara hidup yang berlandaskan Al-quran dan Sunnah.

“Erh betul ke Haram aku pergi kat situ?” “Erm… Kenapa tak boleh? Aku tengok semua org buat je..” “Perkara ni tak bertentangan dengan Islam-kan ?” “Ish, mcm mana nak moden kalau tak buat benda ni?” “Ala, kau ni Kolot sangatlah!!” dan macam-macam lagi…..

Begitulah kita, sehingga terpaksa mengeluarkan kata2 yg memeningkan kepala diri sendiri akibat kekeliruan yg menyelebungi diri kita. Si Yahudi & Nasrani pula sdg bergembira melihat kemiskinan, kemunduran, perpecahan dan peperangan yang berlaku di negara-negara Islam. Rancangan mereka sejak menjatuhkan sistem khilafah kita melalui serangan pemikiran kini semakin berjaya.

Sedikit demi sedikit mereka mengajak kita ke arah mereka, meniru cara hidup mereka, meng-agungkan mereka, dan membanggai sistem-sistem kehidupan yang mereka telah ciptakan itu.

Sedikit demi sedikit celupan fitrah Islam kita dikoyakkan, dicarikkan, dan dicabut daripada diri kita.

Sedikit demi sedikit kita mula meninggalkan Al-Quran dan As-sunnah dan mengambil ‘manual of conduct’ yang lain.

Sedikit demi sedikit kita mula melakukan maksiat kemungkaran dan meninggalkan perkara-perkara yang baik sehinggakan kita ditanam dengan rasa indah dan baik akan kemungkaran yang kita lakukan itu.

Yahudi dan Nasrani kini tidak perlu lagi bersusah payah menghantar sepasukan tentera utk menghancurkan Islam. Tapi, mereka perlu hanya menghantar ‘tentera-tentera’ yg berbentuk wang, hiburan, keinginan nafsu, perempuan dan pelbagai lagi.

Contoh yg kita dpt lihat skrg bagaimana program2 mrk di TV seperti Realiti TV, Siri-TV, Filem2 Hollywood, bahkan juga Bola Sepak dan lain-lain dapat melalaikan kita, umat Islam daripada tanggungjawab utama kita.

Kita lihat bagaimana party, prom, konsert, disko, pub dan lain2 terutamanya menjelang New Year, Merdeka dan perayaan tertentu kini makin dibanjiri oleh umat kita sendiri.

Kita lihat bagaimana pelbagai jenis permainan (permainan tv, komputer, gadgets, dll) kartun, animasi dan pelbagai lagi telah mempengaruhi minda adik-adik kita dan kita juga kot.

Kita lihat bagaimana artis2, sportsman, dan lain2 disanjung, diidolakan (malah dihafal ttg kehidupan peribadi mereka) dalam diri umat kita sehingga lupa akan Idola Utama kita – Nabi Muhammad s.a.w. Padahal dgn jelas selalu sahaja keluar berita-berita tentang masalah sosial dan kehidupan yg dialami oleh mereka seperti artis2 itu. Pelik-pelik….

kan Rasulullah ada pesan (mcm dalam hadis kat atas tu) bhw barangsiapa yg menyerupai sesuatu kaum, maka mereka adalah seorang daripada kalangan mereka. So, kita ni nak jadi di kalangan siapa? Fikir2-fikirkan lah ye…;p

Umat kita kini sdg dibayangi dgn kehidupan yg kaya-raya ‘$’, senang, mewah dan begitu nikmat seperti yang digambarkan dlm program-program tersebut. Walhal, kehidupan dunia ini adalah senda gurau mainan sahaja, tapi kampong akhiratlah balasan yg istimewa.

Antara sebab berlakunya kekeliruan ini adalah akibat sikap umat kita yang Malas Membaca. Menurut Yusuf Qardawi; suatu ketika dahulu Moshe Dayan (bekas Menteri Luar Israel), menyatakan scr terbuka cita2 dan keinginan negaranya (membina Israel Raya dari Nil ke Furat). Dia mendapat serangan & kecaman dari bangsanya, krn mereka khuatir pernyataanya itu dibaca oleh bangsa Arab (umat Islam) & rencana jahatnya diketahui. Namun, dgn tenang ia menjwb serangan kaumnya, katanya: Tenanglah, pecayalah padaku, bangsa Arab (dan juga Melayu – penterjemah) tidak akan membacanya, kerana mereka tidak suka dan malas membaca”.

Inilah kenyataan pahit yang dimiliki suatu umat yang ayat pertama dalam kitab yang diturunkan kepadanya memerintahkan; Iqra(bacalah). Ternyata mereka malas dan tidak suka membaca. Kalaupun membaca, mereka tidak pandai memahami, kalaupun memahami, mereka tidak bersungguh-sungguh dalam melaksanakannya.

Wahai kaum Muslimin dan Muslimat yang dimuliakan oleh Allah!

Kita adalah sebaik-baik umat (bangsa) yang dikeluarkan oleh Allah untuk manusia!

Tau tak apa maksud sebaik-baik bangsa tu?

Nah, bukak Quran dan Terjemahan atas alamari tu... > Surah Al-Imran ayat 110. Baca erh.... =)

Individu Muslim yg berkualiti mesti diwujudkan kerana umat Islam adalah umat terbaik yang berperanan memimpin umat lain. Inilah hakikat yang perlu difahami oleh kita supaya kita dpt mengenal hakikat dan nilai diri yg diberikan oleh Allah utk menjadi angkatan barisan hadapan yg memegang teraju kepemimpinan (umat manusia) dgn sbb kita adalah sebaik-baik umat.

Oleh sebab itulah, muslimin (iaitu kita) tidak seharusnya menerima kepemimpinan daripada umat lain, malah kitalah yg sepatutnya memberi sumbangan dlm bentuk kepercayaan, kefahaman, sistem hidup, akhlak dan ilmu pengetahuan (termasuklah ilmu sains) yg betul.

Dan kenapa....?

Kenapa kita masih malas membaca ?

Kenapa kita masih malas menggali Ilmu ?

Kenapa kita mesti mencelup budaya bangsa lain?

Best sangat ke cara hidup yang macam itu ?

Umat terbaik inilah sepatutnya yang contoh untuk DITIRU, bukannya PENIRU!

Atau adakah kita ini ingin menjadi UMAT TERBAIK TIRUAN, BUKANNYA UMAT TERBAIK YANG SEBENAR?

Bermula dari aspek pemerintahan, ekonomi, sosial, polisi luar negara dan pendidikan semuanya kita nak tiru bulat-bulat daripada sistem al-hawa, hatta rancangan TV pun. Padahal kita sendiri telah akui dan fahami sistem-sistem kita dan cara hidup kita adalah yang terbaik.

Kenapa?

Belum tibakah masanya lagi untuk kita sama-sama mengorak langkah mecelup diri kita dengan celupan Allah?

Belum tibakah masa untuk kita mengambil Islam secara keseluruhan dengan menolak semua yang bertentangan Islam? Dan membersihkan diri dgn menolak jahiliyyah-jahilyyah moden ini?

Belum bersediakah kita mengamalkan cara hidup Islam yang sebenar disamping melakukan amar makruf nahi mungkar, melakukan perubahan sejati dan melaksanakan hukum Allah di bumi ini?

Renung-renungkanlah…...

*** Sumber Rujukan :

  1. Terjemahan Al-Quran
  2. NowWhy2 V 2.0.3 : V 2.0.4 :22-30 Zulqaedah1428 H PPIM MSC – RSMU
  3. Blog2 member

3 comments:

pembaca_setia said...

sy telah btemu dgn ketua penasihat IM-Ikhwanul Muslimin iaitu IHAB-Imam Hasan Al Banna yg tlah mbuat beberapa tntutan kpd sy.pkara ptama yg dia mahu ialah semua wanita diwajibkan menutup aurat. dia juga mdesak spy ditutup semua cinema dan tpt pementasan. dgn kata lain, dia mahu kta hidup dlm gelap dan mendung! sdh tentulah mjadi pkara mustahil utk kita melaksanakannya..-saye petik kata2JAB-Jamal Abd Nasser-PM Mesir mase IM aktif di sana..renung2kanlah..

good job awe for d pencerahan minda yg tlah anta post! let us rise wift the sibghah..YOU ARE NOT ALONE..=)

AmiE said...

Salam.

Herm. Kadang-kadang,orang tak boleh disuruh ikut sahaja, contohnya "wajib tutup aurat", "wajib pakai tudung", sbb diorang tak nmpak kenapa kena tutp aurat, kenapa kena pakai tudung, dan inilah apa yg sy pernah rs dahulu.

sedikit-demi sedikit ini menarik. Dari 10 sen barulah boleh jd seringgit :)

pembaca_setia said...

salam..
oh amie..ape khabar kamu di sana?mg sehat dlm lindungannya..=)
maaf andai tersalah kata..mgkin nmpak agak keras apa2 desakan IHAB itu..cuma rsenya bliau cuba menegakkan ISLAM dgn kuasa pemerintahan..tak salah bukan? cuma JAB yg berkuasa sbg PM pd waktu itu agak liberal..mnampakkan segala desakan itu sbg satu benda yg amat kolot..

moga allah mmberkati kita semua..