Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Saturday, November 14

Jaguh ke...?

"Adoi mak nimang terjatuh terhantuk kepala..." ujar Mak Teh (bukan nama sebenar) selepas kepalanya terhantuk almari.

"...eh kepala terhantuk kat tiang gol...eh tiang gol masok gok kalah satu kosong...&%$##..." sambungnya lagi, dihiasi lagi dengan carut-marut, tidak berkesudahan. Begitulah melatahnya seorang wanita Melayu. Satu sindrom yang hanya wujud di Malaysia.

Namun sindrom ini tidak hanya dihidapi oleh wanita Melayu, bahkan lelaki Melayu juga. Kalau lelaki yang melatah, keadaannya akan menjadi lebih teruk, rasional dan pertimbangan akal hilang.

Maka akan berlakulah kejadian sebegini.


Peristiwa yang panas ini menjadi bualan setiap rakyat Malaysia yang peka dengan isu semasa. Banyak persepsi dan reaksi terhadap berlakunya kejadian sebegini.

Sebagai seorang Melayu, mereka akan melawan dan membantah pembinaan kuil hindu di kawasan Melayu.

Tidak untuk si Muslim. Muslim yang Islam akan menyokong dan tidak sekali-kali akan membantah pembinaan kuil itu. Demonstrasi sebegitu tidak akan dilakukan oleh muslim sejati.

Itulah hakikatnya. Tidak semua Melayu itu Islam.

Mengapa? Sebab tidak semua mereka memahami sebenarnya tuntutan syahadah untuk menyampaikan Islam. Seorang Muslim akan mengambil peluang untuk melakukan dakwah kepada orang Hindu yang datang ke kawasan itu.

Tapi indahnya ilusi dari realiti, tidak semua orang Islam memahami akan keadaan ini.

Pernakah mereka ini yang beraksi seperti jaguhan 'Melayu sejati' memikirkan, apa perasaan mereka, jika sekumpulan orang bukan Islam membawa kepala Babi pula...?

Antara kepala Babi dan Lembu...

No comments: