Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Monday, November 9

Persaudaraan Islam...

Antara kita ini sebenarnya telah terikat dengan satu ikatan yang terbesar yang tak mampu diputuskan oleh sesiapa pun melainkan Allah swt. Ikatan ini adalah ikatan yang lebih besar daripada ikatan-ikatan lain, samada ikatan kekeluargaan, persaudaraan, perkauman, perkumpulan mahupun kebangsaan.

Ia adalah ikatan Akidah Islamiyyah, yang kita semua mengakui tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah swt dan Nabi Muhammad itu adalah Rasulullah saw yang mesti diteladani.

Tidak dapat tidak, Ukhwah Islamiyah kita ini mesti dipelihara dengan sebaik-baiknya dan sekuat-kuatnya. Di sekeliling kita, terdapat pelbagai cabaran yang sudah tentunya boleh sahaja mengugat keimanan dan kehidupan kita sebagai seorang Muslim.

Terdapat sekumpulan manusia kini sedang giat menarik orang Islam terutamanya antara kita yang begitu kurang pegangan dan kekuatan agamanya untuk bersama-sama dengan cara hidup mereka dan seterusnya masuk ke dalam agama mereka.

Mereka ini begitu licik dan kreatif dengan mengadakan pelbagai aktiviti yang sudah tentunya akan dapat menawan hati-hati yang lemah dan ragu-ragu. Tema yang selalu dipakainya begitu universal dan cuba disesuaikan dengan kemanusiaan supaya tidak nampak mesej sebenar yang sedang dibawa.

Perlahan-lahan dan sedikit demi sedikit. Bermula dengan satu dua aktiviti, kemudian diajak lagi. "Ala.. menyanyi je, menari sket-sket je.. apa salahnya."

Bujukan dan rayuan-rayuan akan diguna pakai dengan habis-habissan untuk menarik kita kepada aktiviti al-hawa mereka. Bagi yang tidak kuat, akan mudah tertipu dengan slogan-slogan yang dimainkan mereka. Nauzubillahiminzalik.

Jadi, saya nak nasihatkan agar kita sentiasa berhati-hati dengan tipu daya ini. Selalulah untuk cuba meningkatkan diri kita dengan amal dan kefahaman Islam. Kita boleh hadiri pelbagai kelas pengajian, halaqah, usrah dan pelbagai lagi aktiviti yang dalam komuniti Muslim kita sudah sediakan.

Dan juga sentiasalah kita menguatkan ikatan ukhuwwah Islamiyah itu dengan cuba mengenali satu sama lain dalam suasana yang penuh dengan saling menghormati dan berkasih sayang.

Moga-moga dengan demikian kita akan terus menjadi satu kaum Muslimin yang kuat bersatu padu di bumi Russia ini dan mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat, yakni Mardhatillah!

Seperkara penting juga adalah soal perpaduan yang baik antara mereka. Perpaduan itu tidaklah bermaksud bercampur habisan dengan mereka. Kita ada Deenul Islam kita (cara hidup Islam) dan mereka pun ada cara hidup mereka. Jadi, tak perlulah kita ambil cara mereka yang jelas berbeda sangat!

Namun, kena ingat yang mereka ini sebenarnya adalah target dakwah kita juga walaupun ia tidaklah menjadi priority. Jika kita dapat mengamalkan Islam dalam diri kita dengan baik dan sepenuhnya secara syumul serta menjaga hubungan baik dengan mereka, mana tahu satu masa nanti mereka akan tertarik dengan Islam disebabkan oleh keperibadian kita itu. Insya Allah...

Hidayah itu Allah yang punya. Dia layak memberi kepada hamba ciptaan yang dikhendakiNya dan dia juga layak menarik balik daripada hamba-hambaNya.

No comments: