Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Wednesday, November 11

Genap dua bulan di RS...

"Akh, ana sebenarnya dari Malaysia lagi dah rasa-rasa yang ana akan tinggal kat luar"

"Oh ya? Itulah, Allah dah susun untuk kita... Insya Allah banyak hikmahnya"

Alhamdulillah. Hari ini genap dua bulan kami tinggal di sini. Bagi sesiapa yang masih belum menjejak kaki ke sini, amatlah dialu-alukan untuk datang ziarah. Bagi yang dah selalu pula, boleh sahaja datang lagi bila-bila masa untuk sentiasa memeriahkan dan menghidupkannya.

Nama diberi adalah Raudhatul Solihin atau dikenali sebagai RS, yang membawa maksud 'Taman untuk Orang-orang Soleh' atau lebih tepat maksudnya adalah 'taman di mana bila masuk ke dalamnya, kenalah berusaha untuk menjadi Muslim yang soleh'.

Dua bulan itu berlalu begitu sekejap... Saya teringat bagaimana kami telah bertungkus lumus siang dan malam selama 5 hari hendak mencari rumah sehinggakan pelbagai ajen perumahan telah kami gunakan.

Ceritanya bermula apabila kami kena pindah bilik kerana admin hostel mengkhendaki kami mengosongkan bilik itu kerana bilangan pelajar baru yang nak masuk adalah terlalu ramai dan mereka hendak meletakkan 3 pelajar baru di situ.Kami telah diberi pilihan; sama ada tinggal di family room atau tinggal asing-asing di bilik berlainan.

Kami tidak dapat tinggal di family room kerana kami mesti menukarkan dahulu sijil nikah ke bahasa Russian yang saya kira akan mengambil masa yang lama untuk proses. 1st nak tukar to English dahulu, kemudian nak tukar ke Russian pula. Dahla sijil nikah tidak ambil lagi daripada Pej Agama Islam Jhr... So, lambat lagi la. Lagipun, family room adalah begitu kecil saiznya!

Jadi, akibat risaukan akan dikacau lagi oleh admin hostel yang bila-bila boleh halau kami untuk tukar bilik dan selepas membuat SWOT & bersyura, kami berdua akhirnya telah putuskan untuk pindah luar terus, meninggalkan Baitul Hikmah...

Dan ketika itu Rafeeq dan Sikin juga ada masalah untuk tinggal bersama-sama. Jadi, kami berempat pun merancang untuk cari rumah sekali bersama-sama.

Alhamdulillah, dapatlah sebuah rumah yang tidaklah sebesar mana tapi sesuai dengan harganya. Dekat dengan Metro pula tu. Insya Allah, apa pun ia cukup besar untuk muatkan ramai orang.

Hampir setiap minggu RS ini tidak terputus dengan pelbagai aktiviti dan program. Kalau bukan aktiviti daripada kami ber-4, ia adalah aktiviti orang luar yang datang menumpang. Alhamdulillah... Itulah yang kami mahukan. Kami mahukan ia diguna sepenuhnya oleh warga Muslim secara umumnya dan juga ikhwah dan akhwat secara khususnya. Ia khas untuk Dakwah dan Tarbiyah pelajar Malaysia di Moscow ini.

Sebenarnya terasa pelbagai hikmah yang telah kami dapat apabila tinggal di luar hostel ini. Ia sungguh jauh berbeza cara hidupnya, jauh berbeza untuk cara berfikirya dan jauh berbeza waqi' persekitarannya.

Insya Allah, moga-moga RS ini akan terus terisi sepanjang masa dengan program ilmiah, ruhaniah, dan juga jasmaniah...

No comments: