Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Friday, May 7

Kenangan di Masjid Tretyakovskaya...

Hari ini balik kelas lebih awal. Alhamdulillah, sempatlah bersolat Jumaat di Masjid Historical di St Metro Trertyakovskaya. Bukan setakat sempat, malah dapat duduk di dewan solat utama dekat dengan mimbar.

Bukan senang nak dapat masuk dalam. Kadang-kadang kalau pergi itu, mesti dah penuh sehingga terpaksa solat di jalanan di hadapan masjid. Kalau waktu winter dulu, lebih prefer ke Embassy Indonesia yang terletak tidak jauh dari Masjid itu untuk mengelakkan diri yang tidaklah kebal mana untuk menahan salji-salji Russia ini.

Sebenarnya sudah lama saya tidak menjejak kaki ke dalam masjid ini. Tahun ini baru pertama kali rasanya... Banyak sangat kenangan di sini. Waktu zaman bujang dulu, saya suka ke masjid untuk mencari ketenangan setelah hari-harian sibuk dengan study dan aktiviti persatuan. Di Masjid dapat juga berjumpa dengan orang tempatan Muslim.

Banyak juga belajar bahasa Rusia dengan mereka disamping ditiup-tiup semangat supaya menjadi Muslim Doktor yang berjaya untuk disumbangkan kepada Ummah. Mereka terutaamanya pakcik-pakcik itu sangat suka melihat anak-anak muda Muslim yang belajar ini tapi tidak meninggalkan Islam sebagai pegangan dan cara hidup. Terasa tinggi harapan yang diletakkan oleh mereka untuk diri ini.

Insya Allah, saya akan tunaikan !

Khutbah kalau dulu-dulu memang susah nak faham sebab kadang-kadang dia gunakan perkataan yang jarang digunakan. Itulah sebab tak banyak vocabs, yang banyak adalah term russian medic. Tapi Alhamdulillah, sekarang dah boleh faham. Walaupun tak semua, tapi bolehla tangkap point-point penting apa yang nak disampaikannya.

Suka juga cara penyampaiannya. Tidak terlalu pantas, tidak terlalu lantang tetapi sangat berhikmah. Cara khatib ini bercakap seolah-olah seperti seorang ayah yang sedang menceritakan sesuatu kepada anak-anaknya. Ternampak perasaan kasih sayangnya kepada hadirin suapaya setiap kata-katanya itu dapat masuk ke hati dan difahami untuk dipraktikkan.

Simple dan basic bicaranya. Menceritakan KITA sebagai Muslim, bukan sekadar boleh mengaku я мусульман (Saya Muslim!) tapi mestilah membuktikan secara praktikal daripada segi akidah kita, ibadah kita dan yang lebih nampak di mata umum adalah akhlak kita.

Baik, sampai di situ sahaja. Sedang bergegas hendak jumpa orang di somewhere. Moga-moga kita juga dapat menjadikan Islam diri kita itu bukan menjadi nama semata-mata. Amin.

No comments: