Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Thursday, May 20

Sunnah Buruk...

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang baik lalu ia diamalkan selepas itu, ditulis untuknya (pahala) seperti pahala orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan pahala mereka (para pengamal itu) sedikit pun.

Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang jahat lalu ia diamalkan selepas itu ditulis untuknya (dosa) seperti dosa orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan dosa mereka (para pengamal itu) sedikit pun.
Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya – hadis no: 1017 (Kitab al-Zakat, Bab suruhan bersedekah sekalipun dengan setengah biji tamar…)

Kadang-kadang ketika memuhasabah diri, terbayang apakah sunnah-sunnah yang buruk atau jahat yang telah dibuat oleh saya sepanjang enam tahun berada di bumi soviet ini?

Dan adakah sunnah-sunnah itu masih diikuti dan dilakukan oleh kawan-kawan dan adik-adik?

Astagfirullahal'aziim...

Kalau ada perkara atau perbuatan atau program atau aktiviti yang pernah dibuat oleh saya itu tidak baik sengaja atau tidak, saya menyeru untuk memberhentikannya dan meninggalkannya sekalipun ia adalah sekecil-kecil perkara.

Takut royalti itu akan tertanggung oleh saya. Mungkin benda-benda itu disebabkan kejahiliyyahan dan kelalaian saya sendiri.

Moga-moga Allah swt akan mengampuni kita semua.

No comments: