Boycott Israel !

"It's better to light a candle, than to curse the darkness"

Friday, November 6

Kisah 4 saudara Muslim India...

Saya teringat 4 saudara Muslim dari India yang banyak berkorban dan bertungkus-lumus untuk mengerakkan komuniti Muslim di Hostel M2 khususnya.

Mereka adalah Yaseer, Tabish, Hajar dan seorang lagi saya lupa nama mereka...

Tiga daripada mereka telah dengan suksesnya mendapat Diplom dan bergelar Doktor empat tahun lepas iaitu ketika kami baru habis pengajian tahun ke-2. Manakala seorang lagi adalah pada tahun berikutnya.

Mereka inilah yang berusaha untuk mengerakkan pelbagai aktiviti dan program di Hostel. Bukan itu sahaja, mereka juga berusaha untuk menjaga kebajikan para pelajar Muslim setakat kemampuan yang mereka ada.

Solat Terawih, Solat Raya, Solat Jumaat, Solat Jemaah harian... Halaqah mingguan.... Iftar... Jamuan Eid Fitri & Eid Adha... Jualan Daging, Ayam, Sosej setiap minggu... Bahkan jika ada yang sakit dan bermasalah, mereka suka sangat membantu...

Dahulu saya tidak faham mengapa mereka begitu semangat dan begitu kasih untuk mengambil tahu tentang kami?

Mengapa begitu bersusah payah nak gerakkan pelbagai aktiviti umum untuk himpunkan pelajar-pelajar Muslim?

Mengapa nak buat sangat halaqah tu walaupun amat sedikit orang yang datang...???

Mengapa mereka sanggup clearkan bilik sendiri semata-mata nak jadikan tempat iftar or jamuan raya?

Pelik-pelik....

-----
Alhamdulillah... Kini, selepas tersedar baru saya tahu dan faham apa yang mereka telah usahakan sebenarnya. Tak pernah terfikir pun mereka ini datang dari Tabligh atau Jemaah mana-mana. Tapi bila tengokkan buku2 peninggalan mereka dan kawan-kawan mereka, terasa mereka adalah seperti KITA juga...

Banyak sangat buku dan kitab yang mereka pakai sama dengan fikrah dakwah yang dibawa oleh kita.

Subhanallah... Mengapakah saya tidak faham dan mengenal dakwah ini dengan lebih awal? Mengapakah saya lambat untuk memahami mereka? Allah shj lebih tahu apa hikmahnya.

Teringat semasa mereka telah menjemput kami untuk makan Kari Kambing yang mereka masakkan special bagi meraikan kejayaan mereka dalam Final Exam 6th Year. Waktu itu ada beberapa pesanan terakhir daripada mereka:...

"Nanti giliran kamu semua pula ya untuk menjaga Muslim di hostel ini... Pastikan solat Jemaah berjalan selalu, Datang surau selalu dan buat makan-makan bila iftar dan Eid... "

Astaghfirullah...
Masa itu tak terasa langsung amanah yang mereka passkan ke atas bahu kami...
Terasa seperti bukan kami yang patut buat, bukan kami yang mesti gerakkannya...

Apa pun, Alhamdulillah... Saya tidak pernah lupa bersyukur dengan nikmat ini.
Hidayah itu milik Allah swt. Dia layak untuk memberikannya kepada sesiapa yang Dia khendaki.

Moga dengan nikmat Iman, Islam dan fahami dakwah ini akan terus subur dalam diri kita semua...

Dan saya harap peranan dan t/jawab ini akan terus 'di-pass meskipun tanpa baton' kepada generasi Muslim akan datang di Hostel M2 itu WALAUPUN komuniti Muslimnya sudah semakin menjadi minoriti dan mengecil.

Apapun, tahniah kepada warga bilik 9-04 kerana telah membuka bilik untuk dijadikan Musalla baru di hostel kita. Semoga usaha yang bermula dengan langkah kecil ini akan diberkati dan seterusnya membantu untuk terus menghidupkan biah solehah dalam komuniti kecil Muslim di hostel M2.

1 comment:

hadoken said...

teringat zaman tu.

p/s: bukan yassir & tabish grad masa kita 1st year ke? 2nd eh?